неділя, 22 січня 2023 р.

 

                        ФОРМУВАЛЬНЕ ОЦІНЮВАННЯ

Формувальне оцінювання дозволяє не лише оцінити рівень навчальних досягнень учнів, а й вчасно виявити прогалини у знаннях та їх мінімізувати. Як перетворити результат навчання на джерело для розвитку мотивації, навичок критичного та творчого мислення, а також соціальних компетентностей школярів? Хочу ознайомити колег з  добіркою прийомів, які допоможуть не лише визначити рівень засвоєння навчального матеріалу, а й стануть стимулом для подальших досягнень учнів. В педагогіці існує поняття формувального та підсумкового оцінювання, причому формувальне оцінювання дозволяє оцінити і скоригувати процес навчання, а підсумкове – результат навчання. Підсумкове оцінювання проводиться наприкінці навчання, найчастіше, у вигляді тесту або контрольної роботи. Формувальне оцінювання здійснюється в процесі навчання, і необхідне для того, щоб з’ясувати, чи успішно учні справляються, а також визначити, як необхідно будувати процес навчання в подальшому.

ПРИЙОМИ ФОРМУВАЛЬНОГО ОЦІНЮВАННЯ

1. Надішліть дослідницьку пропозицію.

Попросіть учнів подати імітаційну або реальну дослідницьку пропозицію із зазначенням того, що вони хотіли б дослідити надалі за темою, яка вивчається. Попросіть їх обговорити, що вони будуть досліджувати, чому їм цікавий цей аспект і як вони це робитимуть.

2. Самооцінка за критеріями оцінювання.

Розгляньте з учнями критерії, за якими ви оцінюватиме їхні роботи,  та попросіть їх самостійно визначити оцінку, яку, на їхню думку, вони отримують.

3. Блог на 200 слів.

Запропонуйте учням створити власний блог, в якому вони мають щотижня писати по 200 слів про те, що дізналися під час вивчення навчального матеріалу. Також вони мають додавати позитивні коментарі у блогах своїх однокласників, відзначаючи будь-які успіхи, та надавати поради, на чому їм потрібно зосередитись наступного тижня.

4. Триразове узагальнення.

Запропонуйте учням резюмувати вивчений матеріал трьома способами за такою кількістю слів:

10-15 слів;30-50 слів;75-100 слів.

Збільшення кількості слів спонукатиме їх додавати до інформації більше деталей та сприятиме кращому засвоєнню матеріалу.

5. Попередня презентація.

На початку уроку запропонуйте учням упродовж 2 хвилин розповісти про те, що вони знають за темою, що починається  вивчатись. А наприкінці заняття попросіть їх презентувати нові знання протягом такого ж часу.

6. П'ять «чому».

Повідомте школярам певне твердження та просіть їх п'ять разів надати відповіді на запитання «чому». Цей прийом дозволить визначити рівень їхніх знань та розуміння теми, яка вивчається. 

7. «Гаряче» місце.

Сенс цього прийому полягає у тому, що один учень сидить на стільці перед класом і надає швидкі відповіді на запитання від своїх однолітків. Ця техніка чудово підходить для математичних вікторин.

8. Актуальні те Сенс цього прийому полягає у тому, що один учень сидить на стільці перед класом і надає швидкі відповіді на запитання від своїх однолітків. Ця техніка чудово підходить для математичних вікторин.

8. Актуальні теми.

Запропонуйте школярам вибрати один аспект із того матеріалу, що вони вивчають, і протягом 5 хвилин презентувати класу свої знання, а потім протягом 5 хвилин надати відповіді на запитання.

9. Визначте неправильне уявлення.

Повідомте школярам поширене неправильне твердження або уявлення на тему, що вивчається, та  попросіть їх пояснити, чому вона неправильне та як його виправити.

10. Навмисна помилка. Навмисно впровадьте помилку в завдання або інструкцію для учнів і подивіться, чи зможуть вони її визначити під час уроку.

11. «З-Х-Д».

Наприкінці уроку попросіть школярів намалювати таблицю, яка складається з 3-х стовпчиків та записати у кожному з них:

що вони знали;              що хочуть знати;                   що дізналися на уроці.

Цей прийом допоможе вам структурувати наступні уроки на основі відгуків учнів.

12. Відкриті запитання.

Ставте  учням запитання, як потребують розгорнутої відповіді, та на які не можна відповісти однозначно «Так/Ні».

13. Перефразування.

Повідомте учням частину навчального матеріалу, а потім попросіть їх повторити її своїми словами. Цей прийом дозволить визначити якість розуміння навчального матеріалу на початковому етапі.

14. Оцінка колег.

Попросіть учнів оцінити роботу один одного. Цей прийом дозволить учням побачити роботу інших учнів, порівняти її зі своєю та обговорити правильне рішення.

15. Фотооцінка.

Цей прийом стане у пригоді під час дистанційного навчання. Запропонуйте школярам сфотографувати те, що, на їхню думку, найкраще відображає їхній поточний рівень знань (наприклад, домашнє завдання, есе, твір чи проєкт) та пояснити свій вибір під час онлайн-уроку.

16. Позапланова вікторина.

Проведіть для учнів на початку, всередині та наприкінці уроку вікторину, яка складається всього з 5–10 питань. Це дозволить відстежити навчальний поступ кожного учня упродовж заняття та стимулюватиме їх бути уважнішими на уроці.

17. Прогноз та гіпотезами.

У середині уроку попросіть учнів зробити прогноз чи гіпотезу відносно того, що вони дізнаються наприкінці заняття. Цей прийом допоможе оперативно визначити рівень розуміння учнями матеріалу, що вивчається.

18. Завдання щодо виявлення попередніх знань.

На першому уроці вивчення нової теми попросіть учнів коротко записати те, що вони вже знають з цього приводу. Ці записи допоможуть вам дізнатися з чого потрібно почати викладання, і допоможуть уникнути надмірного повторення.

19. Поточні записи.

Запропонуйте школярам протягом уроку  на окремому аркуші записувати запитання, які у них виникають під час заняття та які вони не зрозуміли. Зберіть аркуші та скоригуйте планування вивчення цієї теми.

20. Тестування з інтервальним повторенням

Цей прийом дозволить оцінити якість засвоєння навчального матеріалу та допоможе учням згадати інформацію, яку вони можуть забути. Запропонуйте школярам виконати тест з певної теми через 1 день після її вивчення, потім через 3, через 8 та через 15 днів. Порівняйте відповіді та розробіть індивідуальні завдання, які допоможуть заповнити прогалини у знаннях учнів.

21.Техніка «Перевірка помилковості розуміння» полягає в тому, що педагог навмисно дає учням типові помилкові поняття або передбачувані помилкові судження, а потім просить учнів висловити свою згоду або незгоду зі сказаним і пояснити свою точку зору. При цьому можна використовувати звичайну дошку, проговорювати ці судження усно, використовувати створену заздалегідь онлайнову спільну дошку, спільний документ чи презентацію, онлайнові картки тощо.

22.Техніка «Формувальне опитування» – це форма перевірки знань учнів, коли педагог задає додаткові уточнюючі питання, що дозволяють дитині проаналізувати, узагальнити, зробити висновки з пройденого матеріалу. Наприклад:

Як _________ схожі або відрізняються від ________?

Що неправильно в ___________________________________?

Який висновок ти можеш зробити _______________?

Що ти пропонуєш зробити ___________________?

Які критерії ти б використовував для оцінки ___________________________________? і т.д.

23.Техніка «Трихвилинна пауза». Педагог надає учням можливість обміркувати поняття, ідеї заняття, зв’язати з попереднім матеріалом, знаннями і досвідом, а також з’ясувати незрозумілі моменти.

Я змінив своє ставлення до …

Я дізнався більше про …

Я здивувався тому, що …

Я відчув …

Я ставився …

24.Використання методики «Тижневі звіти» дозволяє забезпечувати швидкий зворотний зв’язок, за допомогою якого учні повідомляють, чого вони навчилися за тиждень і які труднощі у них виникли. «Тижневі звіти» – це опитувальні листи, які учні заповнюють один раз на тиждень, відповідаючи на 3 питання:

Чому я навчився за цей тиждень?

Які питання залишилися для мене незрозумілими?

Які питання я поставив би учням, якби я був учителем, щоб перевірити, чи зрозуміли вони матеріал?

25. Техніка «Сигнали рукою». Учитель зупиняє пояснення і просить учнів показувати йому сигнали рукою, які свідчать про розуміння або нерозуміння матеріалу. Для цього вчитель заздалегідь домовляється з учнями про ці сигнали:

Я розумію __________ і можу пояснити (великий палець руки спрямований вгору).

Я все ще не розумію _________ (великий палець руки спрямований в бік).

Я не зовсім впевнений в _______________ (помахати рукою).

Подивившись на сигнали, учитель пропонує деяким учням висловитися:

тим, хто не зрозумів, задає питання: «Що саме вам незрозуміло?»;

слово надається тим, хто не дуже впевнений у правильності відповіді;

слово надається тим, хто все зрозумів.

Учитель задає уточнюючі питання: «Що саме ви зрозуміли?», при цьому обов’язково пропонується вислухати кілька відповідей.

За підсумками отриманих відповідей учитель приймає рішення або про повторне вивчення, закріплення теми, або про продовження вивчення теми. У разі повторного пояснення, закріплення теми вчитель повинен використовувати ще одну перевірочну міні-роботу. Даний крок важливий для того, щоб зрозуміти, чи відбуваються зміни в розумінні теми в учнів, які відчувають проблеми, і визначити свої кроки по подальшій роботі.

 

Немає коментарів:

Дописати коментар