неділю, 3 березня 2013 р.

Форми контролю на уроках


Форми контролю на уроках
Виступ вчителя математики Дубачинської Ірини Михайлівни
                                         Розум дитини – не посудина, яку потрібно наповнити,
 а смолоскип, який необхідно запалити.
І.Є.Тамм
         Завдання сучасної школи – виховання особистості, людини, що думає самостійно.
         Учитель має бути гарним стратегом, постійно створювати умови для розвитку інтелекту учнів. Доцільно не усувати всі труднощі на шляху пізнання учнем нового, а планомірно їх створювати. Це дає учневі можливість не тільки опанувати шкільну програму, але й сформувати себе як особистість.
         Педагогічний стаж 19 років.
         Проблемне питання - диференціальний підхід до проведення уроків математики.
         Завідуючий кабінету математики та інформатики( в 2007-2008 н.р. перепрофілювався кабінет), який має свій план роботи. Приймала участь  в районному конкурсі – огляді кабінетів математики(ІІІ місце).У кабінеті є ТЗН, навчальний комп’ютерний комплекс, навчальна, довідкова і методична література, дидактичні матеріали.
         Основне завдання ,яке ставлю перед учнем – навчитися розуміти те, про що говориш сам і що говорять інші, навчитися мислити, оволодівати фундаментальними знаннями: глибоке розуміння суті вивчених явищ, залучення до пошуку задач, постановки цих задач, уміння  формулювати гіпотези, перевіряти їх правдоподібності.
Необхідним компонентом ефективної методичної системи навчання математики в ЗОШ є діагностика та , за потреби, своєчасна корекція результатів навчання. Протягом перших уроків у вересні проводжу первинне вимірювання залишкових знань за допомогою спеціальних тестів. При цьому в кожному класі використовую тести за попередній клас. Аналіз результатів тестування дає змогу виявити ті вміння, які погано сформовані як в цілому класі, так і в окремих учнів.. Це дає можливість спланувати роботу щодо усунення недоліків протягом першого тижня, використовуючи як колективні, так і індивідуальні форми роботи. Після цього проводжу повторне вимірювання.
Питання, якому приділяю увагу – це неуважність учнів на уроці, одна із причин низької успішності. На уроці намагаюся зробити викладку матеріалу по можливості яскравішим, емоційнішим, тобто намагаюся пробудити в учнів мимовільну увагу. Для цього проводжу виконання доцільно підібраних вправ. Завдання побудовані на основі відомих корекційних вправ з розвитку уваги, запропонованих М.В.Цзеном та Ю.В.Пахомовим., використовую ідеї діагностичних таблиць Шульте-Горбової.( чи знаєш ти таблицю множення?. Чи вмієш ти лічити?,, знайди помилку. Тощо)
Я вважаю ,що чим частіше перевіряється, оцінюється та заохочується робота учня, тим цікавіше йому працювати, тому створюю ситуацію оцінювання моментів уроків і при цьому відображати на дошці у вигляді таблиці.

Яскравість, емоційність викладу навчального матеріалу стимулює бажання  оволодіти знаннями, формує любов до предмета. На уроці створюю атмосферу доброзичливості, що допомагає учневі виявити своє «Я», відчути власну значимість. Форми проведення уроків різні в залежності від теми та мети.( урок-лекція, залік з перевірки теоретичних знань, урок розв’язку опорних задач, урок-консультація, залік з розв’язанням задач, урок-семінар, урок-атестація). Кожний урок планую не окремо, а відразу систему уроків, що охоплює завершений у змістовому плані блок програмового матеріалу.
Уроки-заліки з розв’язання задач проводжу після того, як в учнів сформуються навички розв’язання задач з даної теми. На першому уроці вивчення теми пропоную учням довготривалі домашні тематичні завдання, які вони можуть виконувати окремо чи групами. Учні вчаться планувати свою роботу. На уроці-заліку з розв’язання задач усі учні виконують роботу, що складається з двох варіантів, подібних до домашніх заліків.
Для багатьох напрямків особистісно орієнтованого навчання особливе значення мають різні підходи до оцінювання результатів діяльності учнів на кожному етапі навчально-виховного уроку. На мою думку, найефективнішою є рейтингова система оцінювання.  Накопичення балів здійснюється через різні форми контролю як під час уроку, так і в позаурочний час. На своїх уроках застосовую такі письмові календаризовані форми контролю:
-         контрольні роботи
-         самостійні роботи
-         графічні роботи
-         практичні роботи ( виготовлення фігур)
-         математичні диктанти
та некалендаризовані:
-     заліки
-     Усна відповідь
-      ведення зошита
-      домашнє завдання
-     пільгові бали
Крім того у своїй діяльності використовую і рейтинг громадської активності учнів, який враховує тільки позитивні результати позакласної роботи учнів.( відображаю у вигляді +).
 Досвід роботи свідчить що вдалими , доступними і такими що легко сприймаються учнями є контрольні і самостійні роботи такої структури: по 3 завдання в кожному рівні, тобто так званої матричної форми(диференційованих у чотирьох рівнях), які обов’язково мають свої критерії оцінювання. Учень. Як правило, виконує завдання на вибір, виходячи із самооцінки, а іноді за тактовною моєю порадою.. Практика показує, що це позитивно сприймають і учні , і їхні батьки.
При своїй роботі вияснила, що більшість учнів не в змозі проконтролювати роботу, яку вони виконують, особливо під час розв’язання задач. Відповіді їх насторожують лише тоді, коли вони містять числа, що не є натуральними, або не збігаються з відповідями товаришів. Тому в процесі навчання проводжу моменти самоконтролю, самоперевірки, взаємоперевірки, перевірки роботи товариша. Знайшовши помилки у товариша, і навіть у вчителя, з часом учень почне переносити одержані вміння на власну діяльність. Форми:
-         розв’язок однієї задачі кількома учнями біля дошки, останні в зошитах. Потім аналіз.
-         Знайомити з типовими помилками у темі, а потім будувати свою розповідь так, щоб помилки мали місце.
-         Сформулювати неправильне твердження, а учні знайти помилку.
Проводжу роботу з картками. Це можуть бути як самостійні так і групові форми роботи, під час виконання яких надаю консультацію чи діти-консультанти.
         Іноді однією з причин відставання учнів у навчанні є їх невміння працювати з підручником.  Самостійне вивчення нового матеріалу вимагає від кожного учня великого напруження розумових сил, роботи памяті, напруження зору. І хоча інформація, сприйнята на слух кілька разів, досить добре запам’ятовується, але потрібно привчати дітей до самостійної роботи над матеріалом. Тому розробляю зразки диференційованих завдань для самостійної роботи з підручником, в яких кожному рівню  дітей даю різні завдання:
-         Одні -   з допомогою мене викладають зміст тексту своїми словами
-         Другі -  пояснюють  внутрішні і зовнішні зв’язки в змісті тексту
-         Треті -  знаходять інформацію в тесті необхідну для розв’язання пізнавальних завдань.
Потім проводжу перевірочну самостійну роботу.
         Велику увагу приділяю  увагу усним обчислювальним операціям. На кожному уроці  з 5 по 11 класи проводжу хвилини швидкого обчислення.( як для підготовки сприймання нового матеріалу, так і для закріплення та повторення вивченого.) Добір завдань і вибір Фоми усної роботи виконую з урахуванням індивідуальної підготовки учнів, нахилів та здібностей до усних обчислень. Організовую змагання, дидактичні ігри, пропоную цікаві задачі, запитання, завдання.( математичний бій, усні коментарі до домашнього завдання, обговорення, написання віршів, використовую взаємодопомогу.
На уроках використовуємо опорні конспекти, довідкову та додаткову літературу. Це дає можливість підвищувати ефективність навчання, поглиблювати і розширювати знання учнів, стимулювати їх творчу активність, урізноманітнювати контроль. В даний час з учнями 10 класу закупили зошити по підготовці до незалежного зовнішнього оцінювання і розпочали у вигляді заліків повторення.
Приділяю увагу роботі здібним та обдарованим дітям. Для цього розробляю комплекс завдань підвищеної складності. Наприклад, на уроках, метою яких є узагальнення і систематизація знань з вивченої теми, об’єдную дітей у групи, куди входять як слабші, так і сильніші учні. Завдання підбираю від простого до складного, щоб слабший учень не відчував себе дискомфортно, а сильний показав свою ґрунтовну підготовку з даної теми.
Проводжу роботу в парах. На таких уроках сильніший учень вчить слабшого непомітно, але результативно.
Під час уроків пояснення нового матеріалу, використовую прийом, коли здібний учень пояснює частину нового матеріалу своїм однокласникам. З дитиною проводжу попередню роботу.
         Взагалі, я вважаю першочерговим завданням уроку створення у класі атмосфери вільного спілкування, загальної зацікавленості. Своїх учнів я називаю тільки на ім’я. Вони відповідають, не піднімаючись з місця, сидячи. ( це економія часу, та уникнення шуму і створюється ситуація що йде бесіда). Проводжу фізкультхвилинки.
Співпрацюю з батьками: проводжу бесіди, консультації, запрошую на уроки, відвідую дітей вдома.
На уроці я намагаюсь показати кожного учня з кращого боку, відзначаючи навіть найменші його успіхи. Я не сприймаю трагічно помилки та невдачі своїх вихованців, не вважаю безнадійними навіть найважчих із них. І діти відповідають мені повагою та любов’ю, намагаються виправдати мою довіру.

Немає коментарів:

Дописати коментар